Wednesday 14 December 2016

KONVOKESYEN

KONVOKESYEN


Assalamulaikum warahmatullahi Wabarakatuh dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang cantik - cantik dan yang kacak - kacak. Terima kasih saya ucapkan kerana setia dengan blog saya lagi.

Hari ini saya nak kongsikan dengan anda mengenai satu program yang sangat digemari dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi di universiti iaitu MAJLIS KONVOKESYEN ~~

Rasanya semua biasa dengar perkataan ini tetapi apa sebenar yang dimaksudkan dengan konvokesyen ini? Jangan risau, saya di sini akan membantu untuk menerangkan segala - galanya.



Konvokesyen sebenarnya merupakan satu majlis penyampaian sijil atau ijazah di mana melibatkan kesemua mahasiswa dan mahasiswi yang sudah menamatkan pengajian mereka di peringkat universiti tidak kisah sama ada ijazah sarjana muda, peringkat sarjana atau peringkat doktor falsafah.

Kebiasaannya, sijil akan disampaikan oleh Naib Canselor sesebuah universiti. Acara penyampaian sijil akan diselang seli kan dengan pelbagai persembahan yang menarik bagi memeriahkan lagi majlis konvokesyen sesebuah universiti itu.



Kita lihat di atas di mana mereka akan membaling topi ke udara yang menandakan hidup sebagai pelajar universiti telah tamat. Rasa sedih, gembira bercampur baur dalam diri mahasiswa dan mahasiswi.

Oleh yang demikian, saya ingin memberitahu bahawa Universiti Kebangsaan Malaysia telah berlangsungnya Majlis Konvokesyen kali ke- 44 yang akan berlangsung pada 5 November 2016 sehingga 8 November 2016. Majlis tersebut akan diadakan di Dewan Canselor Tun Abdul Razak



Saya rasa itu sahaja perkongsian saya pada kali ini. Jika ada terkasar bahasa sepanjang penulisan saya itu, saya mohon ampun dan maaf. 

Sekian, Terima Kasih :)

No comments:

Post a Comment