Wednesday 14 December 2016

WALL CLIMBING

WALL CLIMBING

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang saya sayangi. Apa khabar anda semua? saya harap anda semua berada dalam keadaan sihat dan sejahtera. Saya hari ini nak berkongsi dengan anda semua mengenai wall climbing atau panjat bukit/gunung.


Wall climbing merupakan satu sukan lasak yang dipopularkan oleh penduduk barat. Ia lebih kepada penglibatan warga muda kerana memerlukan daya tahan diri yang tinggi.

Ia terdiri daripada dua jenis iaitu :

  1. Wall climbing
  2. Nature wall climbing

Wall climbing yang biasa adalah seperti gambar di atas di mana mereka menggunakan model bukit atau gunung yang kelihatan seperti bukit yang sebenar. Mereka menggunakan halangan yang boleh memudahkan pendaki untuk mendaki model bukit tersebut sehingga ke puncak. Oleh itu, ia kelihatan agak kurang mencabar tetapi masih lagi sukar

Nature Wall Climbing menggunakan bukit bukau dan gunung yang sebenar. Ia lebih mencabar kerana keadaan bukit yang tidak setara menyukarkan pendaki untuk sampai ke puncak. 

Oleh itu, Hanya pendaki yang berpengalaman dan yang mempunyai kemahiran mendaki yang tinggi sahaja dibenarkan untuk melaksanakan sukan yang lasak ini.

Tercetusnya idea saya untuk menulis artikel mengenai Wall Climbing ini kerana saya ingin berkongsi pengalaman saya mendaki menggunakan model daki itu sahaja.

Sempena Aminuddin Baki Carnival, program anjuran Kolej Aminuddin Baki, mereka telah menyediakan untuk para penghuninya untuk merasai pengalaman mendaki.

Jadi, saya mencabar diri saya untuk mendaki. Ini merupakan pengalaman pertama saya.

No comments:

Post a Comment